לכולם יש ויסות חושי אבל מה קורה אצל מי שיש לו הפרעה (קושי) בויסות חושי?
זה קצת מורכב, אבל בואו נפרק את זה יחד.
לכולנו יש העדפה חושית: חלקנו אוהבים ממש חמוץ חלקנו לא סובלים עיסויים, חלקנו סובלים ברכבת הרים וחלקנו לא יכולים לשאת מגע של בד מסוים.
העדפה-משהו שאני אוהבת או לא אוהבת אבחר בו או אמנע ממנו.
חושית- מגע, טעם, ריח, שמיעה, ראייה, ווסטיבולרי, פרופריוספציה, אינטרוספציה (כן, כל אלו הם חושים).
העולם מתחלק (באופן גס) לשתי קבוצות:
- אלו שלמרות ההעדפות החושיות שלהם מתפקדים ללא בעיה בכל היבטי החיים- זוהי קבוצת הרוב.
- אלו שההעדפות החושיות שלהם קובעות את סדר היום שלהם, ואם משהו מפריע או חסר בהיבט התחושתי- אי אפשר להמשיך לקיים שגרה, פעילות, התפתחות-זוהי קבוצת המיעוט (*5-15% מאוכלוסיית הילדים הטיפוסית, 40%-90% מאוכלוסיית ילדים עם מוגבלויות שונות)
המטרה העיקרית שלנו כבני אדם היא להיות יצורים פעילים: להשתתף בפעילויות ופעולות שונות, באופן שתואם את התרבות, המצב הבריאותי והשלב ההתפתחותי. כשאנחנו לא מצליחים להשתתף בחיינו בצורה רציפה, נעימה, תואמת, יש הפרעה לתפקוד.
אם מקור ההפרעה לתפקוד הוא חושי אז יש לנו הפרעה בויסות החושי.
על קושי נסתכל בשני ערוצים:
- האם יש יותר או פחות צורך בגירוי חוש מהמקובל בסביבת ההשתתפות, זהו סף הגירוי:
– סף גירוי נמוך: כל דבר קטן מורגש.
-סף גירוי גבוה: הכל צריך להיות מאוד חזק. - האם התגובה היא תגובה אקטיבית או תגובה פסיבית, זוהי אסטרטגיית ההתמודדות:
– אקטיבית: מתבצעת פעולה כדי להשיג או להמנע מגירוי.
– פסיבית: פספוס של הגירוי או הצפה כתוצאה ממנו.
שילוב של סף הגירוי ואסטרטגיית ההתמודדות יוצרים לנו ארבעה מאפיינים של קושי בעיבוד וויסות חושי:
תת רגישות חושית | רגישות יתר חושית | חיפוש חושי | המנעות חושית
חשוב לציין שיש 2 מודלים בריפוי בעיסוק לסיווג מאפייני הקושי, שניהם מתארים מאפיינים זהים בחלוקות שונות. שניהם משמשים למחקר וטיפול.
קשיים בויסות חושי הם דבר מורכב הרבה דברים שאינם קושי בויסות חושי יכולים להראות כמו קושי בויסות חושי. באותו אדם נוכל לראות דפוסים שונים, אדם יכול למשל להיות רגיש בחוש הראייה ובתת רגישות בחוש הויסטבולרי.
הבנת סביבת ההשתתפות של האדם, מכלול השגרה, מהלך ההתפתחות ומצב בריאות פיזי ונפשי כללים הם קריטים לאבחון נכון.
אבחון של מרפאה בעיסוק שיודעת לקחת בחשבון את כל האפשרויות לביצוע אבחנה מבדלת בין קשיים בויסות חושי לקשיים אחרים שנראים כמו קושי בויסות חושי הוא קריטי ויתן לך מידע רב על הילדים שלך.
אם לך או לילד שלך יש העדפה חושית מובהקת אבל השגרה מתקיימת, לא נמנעות הזדמנויות להשתתפות, לחקירה ולמידה, ואין פגיעה בבריאות-הכל בסדר. מותר לנו לא לאהוב משהו מותר לנו לאהוב משהו מאוד אנחנו לא נשנה את מה שלא דורש שינוי.