לפני שילדים מציירים ציור של ממש, עם קווים וצורות מוגדרות, כאלו שאנחנו יכולים לזהות, ילדים עסוקים בשרבוט. שרבוט הוא הקווים האקראיים על הדף, שלכאורה לא יוצרים כלום ונראים גם דיי דומה אחד לשני,
אך גם בתוך השלב הזה נוכל לראות מאפיינים ומגמות שונות בהתפתחות, עד שיופיע הקו המוגדר.
(שימו לב, טווחי הגילאים מתארים ממוצע, ותתכן סטייה, התפתחות היא טווח על רצף)
בין גיל שנה ושלושה חודשים לגיל שנתיים עד שנתיים וחצי אנחנו נראה שירבוט רנדומלי:
קווים ונקודות שאין בהם שום ארגון.
השרבוט בשלב זה מאפשר לחקור את הקווים וללמוד את התנועה האנכית והמאוזנת. הקווים מתחילים בנקודה מסויימת ונקודת הסיום היא אקראית ולא מתוכננת. נקודות וקווים בשרבוט נבדלים באופן התנועה שהילד מתנסה בה:
- ביצירת קו ההתנסות היא בביצוע תנועה במקביל לדף.
- ביצירת נקודה ההתנסות היא בביצוע תנועה אנכית לדף.
בין גיל שנתיים לשלוש, השרבוט מתפתח לשרבוט נשלט:
בנוסף לקווים ונקודות נתחיל לראות את השרבוט המעגלי, כמו סליל, והאלמנטים יחזרו על עצמם.
החזרה של האלמנטים, לפעמים בריכוזית על הדף, היא מעין תרגול והתנסות בדרך לשכלול התנועה והפיכתה לאוטומטית, כך שתנועה עקבית תייצר כמעט את אותה צורה, בפחות מאמץ.
- השרבוט המעגלי, הוא התנסות ראשונית בשילוב של תנועה אנכית ומאוזנת גם יחד.
העבודה ההתחלתית של ילדים בתחום הציור, מלמדת אותם שהקו שנוצר על הדף הוא "הקלטה" של תנועת היד שלהם ומאפשרת התנסות, וחיזוק שרירי כף היד הם הבסיס ליכולת של הילדים ליצור קווים וצורות מדוייקים יותר.
בין גיל שלוש לשלוש ותשעה חודשים, יתחיל הציור המובחן:
הילדים כבר רכשו את הקו המאונך, המאוזן והעיגול, הם יכולים לצייר מעין "ראשנים", דמויות ראשוניות.
- חשוב לשים לב שבשלב זה דמות אנושית שהילד יצייר תהיה מאוד פשוטה ותרכיב אלמנטים מעטים מגוף האדם, ואין להסיק מכך על הידע של הילד ותפיסתו את הגוף, בשלב זה יש פער בין ההיכרות של הילד עם אברי הגוף, היכולת למנות אותם, להצביע עליהם, לבין היכולת לייצר תוצר גרפי מורכב.
- בשלב זה קודם כל יהיה ציור, ואז לפי דמיונו של הילד, הציור יקבל כותרת. בהמשך, כשתשכלל היכולת הגרפית קודם תהיה הצהרת כוונות- מה אני מתכננת לצייר, ואז תחל פעולת הציור שתוציא לפועל את התכנית.