מה צריך לדעת על המעבר מציור בדף חלק לכתיבה במחברת

במהלך ההתפתחות המוקדמת ושנות הגן, ילדים משתתפים בפעילות גרפומוטרית (ציור וכתיבה) כשהם משתמשים בדף לבן חלק. בשלב מסוים משלבים בחייהם דפי צביעה ועבודה שמגדירים גבולות, צורות של קוים וחוקים. ואז עולים לכיתה א', קונים מחברות ופה חוקי המשחק- משתנים!

שתפו

במהלך ההתפתחות המוקדמת ושנות הגן, ילדים משתתפים בפעילות גרפומוטרית (ציור וכתיבה) כשהם משתמשים בדף לבן חלק. בשלב מסוים משלבים בחייהם דפי צביעה ועבודה שמגדירים גבולות, צורות של קוים וחוקים. ואז עולים לכיתה א', קונים מחברות ופה חוקי המשחק- משתנים!

כשאני מדברת על אוריינטציה במחברת, אני מדברת על הכללים שצריך להכיר במהלך השימוש במחברת, כללים אלו יסייעו בארגון תוצר הכתיבה, גם כשהכתיבה עצמה עדיין לא בשלה. מרחב מאורגן הוא גורם ראשון במוטיבציה לקרוא, לכתוב. אז, למה חשוב לשים לב?

  • יש צורה מסוימת בה צריך להניח את המחברת.
  • יש הגדרה לגובה של אות.
  • הדף מקבל גודל אחר.
  • במקום דף חלק יש מלא שורות או משבצות,
  • יש מקום בו כותבים ומקום שנשאר ריק.
  • יש הגדרה להתחלה וסוף של שורה.

בפוסט למטה תמצאו פירוט על נקודות אלו,
בקישור כאן תמצאו קובץ עם הצעה לפעילויות היכרות עם כל אחת מהנקודות.

בקצה הפוסט תמצאו דגש חשוב לנושא !

יש מנח קבוע בו צריך להניח את המחברת

  • מנח המחברת זהה למנח בו נניח ספר וכך גם כיוון הפתיחה, נבדוק שילדנו מזהים זאת.
  • רמז שימושי לכיווניות נכונה: שמם הכתוב על המחברת צריך להופיע בפניהם בצורה הנכונה.

הדף מקבל גודל אחר

  • גודל העמוד הוא כגודל המחברת וכריכת הדפים יוצרת את הגבול בין עמודי המחברת. בדקו האם הילדים מצליחים לדפדף בכל עמוד מחברת בנפרד, כך שלא יהיו דילוגים בין עמודים. דפי המחברת דקים יותר מדף בספר או חוברת, לא פעם חוסר ארגון במחברת נגרם בשל דילוג עמודים.

במקום דף חלק יש מלא שורות או משבצות, יש מקום בו כותבים ומקום שנשאר ריק.

  • גודל העמוד הוא כגודל המחברת וכריכת הדפים יוצרת את הגבול בין עמודי המחברת. בדקו האם הילדים מצליחים לדפדף בכל עמוד מחברת בנפרד, כך שלא יהיו דילוגים בין עמודים. דפי המחברת דקים יותר מדף בספר או חוברת, לא פעם חוסר ארגון במחברת נגרם בשל דילוג עמודים.
  • חשוב שיהיה קל לזהות את שורות הכתיבה לעומת שורות הרווח. שורות הרווח מייצרות סדר ומאפשרות הבנה טובה יותר של הכתוב גם כשהילדים עדיין לא מצליחים "להכניס" את האות לגודל השורה. בקניית מחברת בקשו לראות אותה מבפנים, שימו לב שהקווים של שורות הכתיבה עבים יותר מקווי שורת הרווח.

יש הגדרה להתחלה וסוף של שורה

  • ישנו קו גבול ימני מאוד ברור במחברת, מיד לאחריו נתחיל לכתוב.
  • בנוגע לקו הגבול השמאלי המציין את סוף השורה- הדעות חלוקות: יש מחברות בהן יש קו גבול שמאלי ברור, יש מחברות בהן הקו חלש והוא למעשה קו הגבול הימני מהעמוד הבא.
    קו הגבול המציין את סיום השורה מהווה אתגר עבור ילדים שכן הוא מצריך תכנון- האם עוד מילה תכנס כאן או לא?

יש הגדרה לגובה של אות

  • גובה שורה במחברת 10 שורות- 6 מ"מ, הגובה במחברת 14 שורות הוא 4 מ"מ.
  • השורות הן גבול שצריך ללמוד להתייחס אליו, האם מצליחים לייצר משפט ישר בתוך גבולות השורה, האם האותיות נכנסות נכון בשורה או גולשות כפי שהן צריכות ( י' לעומת ו' לעומת ן') בתור התחלה אפשרו לילדים להתנסות בציור עיגולים או ריבועים בתוך השורה- צורות שהם כבר שולטים בהן.

שימו לב- מתי כדאי להתחיל להכיר את המחברת? לאחר שקניתם ציוד לבית הספר והילדים לומדים להכיר את הציוד החדש ממש לקראת שנת הלימודים, לפני כן, זה לא רלוונטי, לא חלק מתחום בחייהם וסביר להניח שהמידע ישכח.

תוכן נוסף שבטוח יעניין אתכם

מה צריך לדעת על המעבר מציור בדף חלק לכתיבה במחברת

איך נעזור לילדים שלנו לגזור?

"אני ראשונה!" למה לילדים חשוב להיות ראשונים במשחק?

פעילויות ביתיות לזמן חירום (ושיגרה)