על ילדים ותחושת זמן

שתפו

תחושת זמן היא היכולת לתפוס, להבין ולהעריך את זרימת הזמן ואת משכו של פרק זמן מסוים. מדובר בתחושה פנימית שמתפתחת במהלך החיים, והיא קשורה גם לתפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון, תשומת לב, ויסות עצמי, תכנון ויכולת לעקוב אחרי סדר פעולות.


עם ניקח את העובדה הזו, יחד עם הידיעה שהתפקודים הקוגניטיבים המדוברים מתפתחים לאורך זמן בילדות ועד גיל ההתבגרות המאוחר (ואף אחרי), נוכל להבין למה פעוטות וילדים צעירים מתקשים לסיים או להתחיל פעילות תוך פרק זמן מסוים שהקצבנו עבורם.

אם למשל ביקשת מהבת החמש שלך לבוא עוד 10 דקות להתקלח והיא לא הגיעה, זה לא באמת מפתיע.

חשוב לזכור שהבנת הזמן היא לא המרכיב היחידי כאן ויכולים להיות מרכיבים כמו תפקודי קשב, קושי במעבר בין פעולות, הימנעות ממקלחת או רצון לדחות את סוף היום וההליכה לישון. לכן, אם אתם מרגישים שיש קושי בולט במעבר בין פעולות בשגרה, אני מזמינה אתכם להתייעץ איתי בכדי להבין במדויק את מקור הקושי ולסייע לכם לפתור אותו.

אז מה עושים עם תחושת הזמן?

קודם כל סבלנות- במהלך גיל היסודי מרבית הילדים ילמדו לקרוא שעון, ככל שהם יכירו וילמדו את יחידות הזמן הם יוכלו לחבר את פרקי הזמן לפעולות שלהם, למשל במשך כמה זמן הם משחקים כדורגל עם חברים, או כמה זמן לוקח להם לחזור מגן המשחקים הביתה. לא נצפה מילדים בשלב מוקדם יותר להרגיש את הזמן עובר ולהגדיר אותו בדקות.

אבל מה עושים עד אז?

כאן תלמדו את סדר רכישת מושגי הזמן.
ובבית תוכלו להשתמש בעזרים שונים כדי לתחום זמן:

  1. בגיל פעוטות הצמידו פעולות מוכרות לפעולה שתרצו שהילדים יעשו, עקביות תהפוך את זה לקל יותר. למשל: "כשאבא יגיע הביתה נלך להתקלח" ,
    "אחרי שנת צהריים נלך לגן המשחקים".
    תוכלו גם להצמיד סיום שיר/ סיום ספר/ סיום פרק בטלביזיה, לפעולה שתרצו שתקרה לאחר מכן.
    שימו לב להגדיר 1-2 צעדים קדימה ולא יותר כי זו היכולת של הילדים להחזיק את הרצף בשלב זה.

  2. עם ילדים גדולים יותר השתמשו בטיימר חזותי, שעון חול. אל תשכחו להגדיר במדויק מה יקרה בתום הזמן. שימו לב טיימר חזותי לרוב יצפצף בתום הזמן ואילו שעון חול מצריך קשר עין ושימת לב למעבר החול והוא יכול להיות מאתגר יותר. את שני עזרים אלו תוכלו למצוא בקלות לרכישה באתרי קנייה אונליין ובחנויות.

  3. בתחילת היסודי, ניתן להשתמש בשעון מחוגים שיוצג במקום בולט בבית, סמנו במדבקה או טוש בולט את הנקודה שכשאליה המחוג יגיע צריך לסיים את הפעילות ולעבור להבאה.

  4. עם ילדים שמתחילים להתמצא בזמנים, עבדו יחד על הערכת הזמן: מה יקרה בפעולה/ פעילות, כמה זמן הדברים אמורים לקחת, חשבו יחד כמה זמן נמשך פרק, כמה זמן צריך כדי ללכת למרכז המסחרי, לקנות גלידה ולחזור. תוכלו לשחק "כמה זמן לוקח לי…" בצעו הערכות זמן לפעולות יומיום בבית, למשל החלפת בגדים או מקלחת ומדדו את משך הזמן לביצוע הפעולה, כך ניתן לחבר בין התחושה לביצוע בזמן בפועל.

שימו לב, עבור ילדים גדולים גם השיטות של הילדים הצעירים יכולות לעבוד, אבל לא להפך, תחשבו מה יעבוד לילדים ולכם יותר טוב.

במידה ואתם משתמשים בשעון דיגיטלי, מה שקורה ברוב המקרים בימינו, ציינו את השעה שבה הפעולה הבאה תקרה והגדירו את משך הזמן. למשל "השעה עכשיו 15:00, בשעה 15:30, עוד חצי שעה/ 30 דקות, את הולכת לסדר את החדר" תוכלו כמובן לשים טיימר במקביל. כך תסגרו את הפער בין לדעת מה שעה לבין להבין את הזמן.

תוכן נוסף שבטוח יעניין אתכם

פעילויות ביתיות לזמן חירום (ושיגרה)

איך ומתי ילדים לומדים את הזמן?

על ילדים ותחושת זמן

להבין את הקושי בויסות חושי