גרפומוטוריקה – הבסיס לכתיבה וציור

היכולת הגרפומוטורית נשענת על חמש מיומנויות עיקריות שכל אחת מהן יכולה להשפיע על תפקוד הילד בתחום ציור, כתיבה ותחומים נוספים.

שתפו

"גרפו" (Graph) – כתיבה, ציור, שרטוט.

"מוטוריקה" (Motorika) – תנועה, במיוחד של שרירים קטנים (מוטוריקה עדינה).

יכולת גרפומוטורית מתבססת על מכלול של חמש מיומנויות חיוניות לכתיבה וציור. כל מיומנות היא חלק חשוב בפאזל, וקושי באחת או יותר מהן עשוי להשפיע על יכולת הכתיבה של הילד.

1. פידבק תנועתי (קינסטטי) – היכולת לדעת איפה נמצאת היד והאצבעות במרחב. זו המיומנות שמאפשרת לנו לתכנן את התנועה הנכונה בזמן הכתיבה.

2. תכנון והוצאה לפועל של תנועה (פרקסיס) – היכולת להוציא לפועל את התנועה הרצויה.

3. תיאום חזותי-מוטורי (תיאום עין-יד) – היכולת לתאם בין מה שאנחנו רואים לבין התנועה שאנחנו מבצעים.

4. תפיסה חזותית – היכולת לזהות אות ולהבין את משמעותה.

5. קידוד אורתוגרפי – היכולת לשמור בזיכרון את צורת האותיות ולשלוף אותן כשצריך.

מיומנויות אלה חשובות לא רק לכתיבה. למשל, ילד עם קושי בתיאום חזותי-מוטורי עשוי להתקשות גם בהרכבת פאזל או בסגירת רוכסן של מעיל. חשוב לזכור שלפני שלב הכתיבה מגיע שלב הציור, וקשיים בציור יכולים להעיד על אתגרים עתידיים בכתיבה.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כשעולה קושי בכתיבה או בציור, חשוב לבדוק את כל המרכיבים הגרפומוטוריים. אבל לא פחות חשוב להסתכל על התמונה הרחבה: תפקודי ראייה, יכולות שפתיות, תפקודי קשב ותפקודים ניהוליים והיבטים רגשיים.

אבחון בריפוי בעיסוק יוכל לתת את התשובה למקור הקושי ובעזרת טיפול נוכל להתגבר על האתגרים בתחום זה.

תוכן נוסף שבטוח יעניין אתכם

פעילויות ביתיות לזמן חירום (ושיגרה)

איך ומתי ילדים לומדים את הזמן?

על ילדים ותחושת זמן

להבין את הקושי בויסות חושי